<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=283086458954627&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Hvilke naturlige alternativer finnes det til sukker?

Skrevet av Cathrine Øverås Frisvold | 21. feb 2020

I jungelen av ingredienser vi skal være oppmerksomme på, er kanskje sukker den verste av dem alle. Raffinert, hvitt sukker forbindes ofte med ulike livsstilssykdommer og er en bestanddel i maten vi bør begrense inntaket av. Men hvilke alternativer har vi å velge blant?

 

Mye å ta hensyn til

Vi elsker sukker, og heldigvis mangler det ikke valgmuligheter for dem som vil ha noe søtt på tunga med litt bedre samvittighet. Likevel finnes det er mange faktorer å ta hensyn til: Skal vi velge naturlig eller kunstig fremstilte søtningsstoffer? Hvilken konsistens har de? Hvilke typer tåler oppvarming? Hvor mye man skal man bruke? Hvordan påvirkes blodsukkeret til diabetikere, og hvor sunne er de ulike variantene egentlig? – Og hva er prisen? Vi gir kanskje ikke alle svarene på alt du lurer på her, men vi vil forsøke å sortere noen av de begrepene og råvarene det for tiden snakkes mest om.

 


Hvitt sukker er ren sukrose (glukose+fruktose), og inneholder så og si ingen vitaminer og mineraler. Rent sukker fremstilles fra sukkerrør eller sukkerbeter.

Brunt sukker: Det er i realiteten ingen forskjell på hvitt og brunt sukker når det kommer til i innhold og næring. Brunt sukker er ofte rørsukker eller vanlig hvitt sukker som er tilsatt litt sirup eller melasse. Brunt sukker har ofte en god aroma og gir maten et gyllent og tiltalende utseende.


 

Naturlige søtningsstoffer

Mange søtningsmidler går gjennom foredlingsprosesser, men er per definisjon «naturlige», så lenge de er basert på naturlige råstoffer. Her er noen av de vanligste alternativene som mange gjester allerede vil kjenne til:

Stevia er navnet på en søt urt fra Sør-Amerika. Vi bruker ofte ekstrakten av denne som søtning i mat. Stevia er et naturlig søtningsstoff uten kalorier. Vær likevel litt forsiktig med doseringen; For store mengder kan gi en besk ettersmak. Bruk den gjerne i kombinasjon med andre søtstoffer, eller bruk bladene naturell, som søtsmak i te eller på kaker og desserter.

Fruktsukker/fruktose finnes naturlig i frukt, grønnsaker og honning. I dag lages fruktose ved nedbryting av stivelsen i mais. Det er omdiskutert om fruktose har noen helsefortrinn fremfor raffinert sukker. Bruk gjerne frukt eller dadler som søtning; Her får du naturlig søtning med vitaminer og mineraler – og et langt bedre alternativ enn vanlig, raffinert sukker.

Xylitol finnes i mange frukt og grønnsaker. Den blir vanligvis utvunnet av ekstrakten til bjørk («Bjørkesøt») eller mais. Xylitol er en sukkeralkohol, og inneholder færre kalorier enn sukker.

Sukrin er produsert av sukkeralkoholen erythritol, et sukkeralkohol som finnes naturlig i frukt og grønnsaker. Den forekommer ofte som hvitt pulver, og lager du mat til gjester med diabetes, er dette et produkt du nok allerede kjenner godt til. Den inneholder også kun 6 % av kaloriene som vanlig sukker.

 

sukker2

Det blir stadig vanligere å se søte fristelser i kafédiskene – med litt sunnere ingredienser.

 

Siruper og honning fra frukter og planter

Frukt- og bærsiruper har spesielt blitt populære blant hobbybakere i sosiale medier. De er veldig allsidige i både søte og salte retter. Siruper og planteekstrakter er også fine å bruke som søtning på frokostblandinger og for å søte desserter, lage glace til kjøtt eller lage søte marinader. Disse sirupene inneholder mye karbohydrater og er dermed ikke spesielt kalorifattige alternativer til sukker. Til gjengjeld inneholder de ofte noe fiber, vitaminer og mineraler. Mange gir også en noe lavere blodsukkerstigning enn vanlig sukker. Her er noen «up and coming»-siruper det kan være verdt å teste ut:

 

Monk fruit eller balsampæresirup er en sirup av en Sørøst-Asiatisk frukt, som sies å være 300 ganger søtere enn sukker. I Asia brukes den i kalde lavkarbo-drikker. Selges ofte i flytende form, og er foreløpig et helsekostprodukt, men er spådd å vokse og nå ut til større markeder i fremtiden.

 

Granateplesirup er en sirup med en frisk, litt syrlig smak og en dyp, rik farge. Denne er mye brukt i Midtøsten og i Tyrkia, og kan passe godt om du ønsker å utforske meze-konseptet.

 

Daddelsirup fremstilles av dadler. Dette er en mørk og fyldig sirup med den runde og fruktige smaken av dadler. Brukes der man ville brukt sirup eller honning, til bakst og desserter.

 

Melasse kalles også sorghum-sirup eller molasses på engelsk. Denne sirupen er egentlig et avfallsprodukt fra sukkerrør- eller sukkerbeteproduksjonen. Den inneholder ca. 60 prosent sukker og har god bindeevne. Den har lenge blant annet blitt blandet inn i hestefôr for å øke energinivået på fôret.

 

Kokosblomstnektar/Kokossukker/kokosblomst er en ekstrakt fra saften til kokospalmen. Den inneholder noe mer næring og fiber enn vanlig sukker, og gir noe mindre blodsukkerstigning, men inneholder fortsatt store mengder fruktose.

 

Agavenektar utvinnes fra agaveplanten, en ørkenplante fra Mexico, – den samme planten som tequila fremstilles fra. Agavesirup er søtere enn sukker, og inneholder mye fruktose, men gir ikke like kraftig blodsukkerøkning som sukker. Den løser seg lett opp i mat, og har blitt spesielt populær å bruke i raw-bakst. Den inneholder den omtrent like mange kalorier som sukker, men man bruker ofte mindre mengder av denne for å oppnå den samme søtheten. Ulemper: Den er dyr og ikke spesielt kalorifattig.

 

Lønnesirup er redusert sevje fra lønnetreet. Inneholder noen mineraler og antioksidanter. Regnes som “litt bedre” enn sukker, men inneholder mye fruktose. Brukes ofte av veganere som erstatning for honning.

 

Yaconsirup er presset saft fra den Sør-Amerikanske yaconroten. Sirupen inneholder mindre kalorier enn sukker, den skal gi lav blodsukkerøkning, og den sies å inneholde bakterier som er gode for tarmen.

 

Palmesukker fremstilles av palmesaft. Den inneholder omtrent like mye fruktose som sukker, men også mye vitaminer og mineraler, spesielt kalsium. Konsistensen og fargen minner om brunt råsukker, men den er noe rundere på smak. Den har et lavt smeltepunkt bruke ofte til glasering av bakst og kjøttretter. God i for eksempel gløgg og toddy. Ulemper: Den er fortsatt dyr å produsere, og den er dyr i innkjøp.

 

Lucumapulver er laget av fruktkjøttet til den tropiske frukten Lucuma, som blir tørket og malt til pulver. Dette pulveret skal føre til mindre blodsukkerstigning enn raffinert sukker, og inneholder både vitaminer og mineraler.

 

Honning fra honningbier inneholder naturlig både antioksidanter, vitaminer og mineraler, men i svært begrensede mengder. Honningen har også en viss bakteriedempende effekt, og inneholder noe probiotika, som er bra for fordøyelsen. Honning gir en særegen søtlig smak, men er altså ikke et sunnere alternativ til sukker. - Men vær obs: mange av næringsstoffene kan forsvinne når honning varmes opp til over 30 grader. Honning er også omtrent like søtt som sukker, og blodsukkernivået belastes like mye. Spedbarn og gravide skal være forsiktige ved inntak av honning, og veganere ønsker ikke å spise dette søtstoffet.

 


«Sunt sukker»

Har du hørt at for eksempel honning eller kokosblomstsukker er sunnere enn vanlig sukker? Det er en sannhet med modifikasjoner. De inneholder litt mineraler og mikronæringsstoffer, men du skal spise svært mye for at dette skal gi positiv helseeffekt og da går vinningen opp i spinningen. Velg gjerne annen søtning enn hvitt sukker dersom du liker smaken, men ikke gjør det i den tro at det er sunnere.

 

Naturlig vs. kunstig

Mange har en oppfatning av at kunstig fremstilte stoffer er helseskadelige mens naturlige stoffer er sunne, men dette stemmer ikke. Alle stoffer kan være helseskadelige i store mengder, både naturlige og kunstige. Eksempler på kunstige søtningsstoffer er aspartam og cyklamat. Aspartam er mye brukt i lettbrus, mens cyklamat finnes i for eksempel suketter.


 

En god kombinasjon

For dem som har prøvd å bruke sukkererstatninger, vet at vi ofte kan sitte igjen med en bismak om vi bruker mye av ett produkt. Noen søtningsstoffer kan også ha lakserende effekt i større mengder, så selv erstatningsprodukter bør brukes med måte. Kanskje enkelte søtningsstoffer kan brukes i kombinasjon? Prøv for eksempel agave og sukrin sammen om du skal lage en litt sunnere søtet marengsbunn.

Det finnes også mange andre måter å søte maten på enn å bruke sukker eller sukkererstatning. Har du tenkt over at noen ingredienser kan gi en opplevelse av søtt, som kakao, kardemomme, vanilje, kokos eller kanel, eller du kan bruke moden frukt eller bær, tørket frukt eller ristede nøtter. Hvis du ønsker å kutte ned på sukkerforbruket, er det likevel aller best om du klarer å leke og prøve deg frem med smak og sammensetninger som tar fokuset helt bort fra sukkersuget.

 

Mattrender for 2020

 

Kilder: FHI, Bramat, Lev Med Diabetes, Vektklubb 

Til toppen Skriv ut denne fagartikkelen